Kancelaria Notarialna Ewa Kuśmierowska

kusmierowska@notariusze.waw.pl

poniedziałek-piątek: 9:00-17:00
sobota: nieczynne

Darowizna czy dożywocie ?

04/06/2020
Kategoria:   Wpis
Darowizna czy dożywocie ?

Umowa darowizny ma na celu doprowadzenie do nieodpłatnego wzbogacenia się obadrowanego.

Umowa darowizny ma na celu doprowadzenie do nieodpłatnego wzbogacenia się obdarowanego.
Darowizna nieruchomości musi zostać sporządzona w formie aktu notarialnego w obecności obu stron (darczyńcy i obdarowanego). Darowizny nieruchomości nie musimy zgłaszać do urzędu skarbowego – zrobi to za nas notariusz.
Darowizna pieniędzy nie musi być zawarta w formie aktu notarialnego, lecz wtedy to na nas ciąży odpowiedzialność za zgłoszenie jej do urzędu skarbowego. Warto zatem zrobić to u notariusza – unikniemy błędów i nieścisłości.

Czy darowizna zwolniona jest z podatku?

Tak, ale tylko ta, która jest zawarta w najbliższej rodzinie i nie przekracza wartości dozwolonej kwoty pieniężnej. Ustawa o podatku od spadku i darowizn zakłada, że całkowicie zwolnieni z opodatkowania są tylko małżonkowie, zstępni (np. wnuk, dziecko), wstępni (rodzice, dziadkowie), pasierbowie, rodzeństwo i ojczym lub macocha. Obowiązuje to ich nawet po przekroczeniu kwoty wolnej od podatku. Jedyne co muszą zrobić, to zgłosić otrzymaną darowiznę właściwemu urzędowi skarbowemu - w przypadku zachowanie formy aktu notarialnego, zrobi to notariusz.

Umowa o dożywocie polega na tym, że w zamian za przeniesienie własności nieruchomości jej nabywca zobowiązuje się zapewnić zbywcy dożywotnie utrzymanie.

Dożywotnik staje się domownikiem zobowiązanego. Umowa o dożywocie jest spisywana w postaci aktu notarialnego u notariusza. Umowa o dożywocie to forma uzyskania świadczeń w zamian za przeniesienie nieruchomości na drugą osobę. Przedmiotem umowy o dożywocie może być nieruchomość lub udział we własności nieruchomości, a także prawo wieczystego użytkowania. Nie można zrobić dożywocia w przypadku spółdzielczego prawa do lokalu.
Nabywca nieruchomości przyjmuje obowiązki, które najczęściej sprowadzają się do: przyjęcia zbywcy jako domownika, zapewnienia mu wyżywienia, ubrania, światła i opału, udzielenia niezbędnej opieki i pomocy oraz pielęgnowania go w chorobie, sprawienia zbywcy własnym kosztem pogrzebu i wystawienia nagrobka odpowiadającego miejscowym zwyczajom.
Uprawnienia dożywotników przysługują tylko tym, którzy są wskazanym w umowie. Uprawnienia te są niezbywalne i wygasają wraz z ich śmiercią.

Różnice pomiędzy darowizną i zachowkiem.

Umowa o dożywocie ma charakter umowy odpłatnej, co całkowicie odróżnia ją od umowy darowizny. Nie stosuje się do niej przepisów Kodeksu cywilnego dotyczących darowizny, w tym również tych dotyczących zachowku. Dożywocie w przeciwieństwie do darowizny nie podlega zaliczeniu na zachowek. Zawierając tę umowę, dożywotnik może liczyć na wypełnianie przez nabywcę obowiązku zapewnienia mu utrzymania do końca życia. Nabywca jest chroniony przed roszczeniami o zachowek ze strony spadkobierców dożywotnika. W przypadku powództwa przez spadkobierców o wypłatę zachowku zostanie ono oddalone przez sąd.
Umowa darowizny w najbliżej rodzinie jest nieopodatkowana.
Umowa o dożywocie jest opodatkowana podatkiem od czynności cywilnoprawnych w stawce 2% od wartości nieruchomości, bez względu na pokrewieństwo stron.

Już oceniłeś ten wpis
Dziękujemy za ocenę